Close

Är din livsstil hållbar? Del 2/2

Fikabord

Vi människor är en del av jordens ekosystem. Och för att fatta bra och genomtänkta beslut – inte minst för miljön – underlättar det om vi optimerar vår egen, personliga livsstil i syfte att må bättre. Bra kost, sömn och återhämtning (se förra inlägget) tillsammans med en balanserad ekonomi, träning och rörelse gör dig mindre stressad, med alla fördelar det bär med sig. Dessutom investerar du i dig själv! Många av oss låter annat/andra gå före vilket inte är hållbart i längden. Välj det som du mår bra av på sikt. Det gynnar dig själv, andra människor och miljön.

Här kommer mina tankar om balanserad ekonomi, träning och rörelse:

Ekonomi
Hur ser din ekonomi ut? Jag har haft harmoniska perioder i livet med gott om pengar i slutet av månaden men även tyngre perioder. Den avgjort största faktorn till en obalanserad ekonomi har varit att jag/vi levt över våra tillgångar. Nu menar jag inte ett lyxliv men för mycket utgifter i förhållande till inkomsterna. Hur stressande är inte det i längden?

Jag råder dig att se över din privatekonomi och har du en partner ska hen naturligtvis vara med på tåget. Gå igenom era fasta kostnader – boende, transport, försäkringar, abonnemang, lån mm. Prioritera betalning av konsumtionslån så fort som möjligt, om du har sådana. Kan ni bo mindre med billigare hyra? Åka kollektivt? Tänk utanför boxen. Har du möjlighet att cykla eller gå till jobbet får du dessutom gratis motion. Mat kan man också dra ned priset på utan att tumma nämnvärt på kvaliteten. För min egen del blev matkostnaden lägre när jag gick ner i tid på jobbet. Mindre arbetstid blev mindre stress och mindre impulsköp – både i mataffären och i övrigt.
Kläder och skor är dyra poster och bör shoppas behovsstyrt d v s när de är urvuxna, utslitna eller du ser ett annat behov. Men vänta gärna en vecka innan du beslutar dig för att köpa (om det inte är till barn). Ofta ”lurar” vi oss själva till att vi verkligen behöver det där plagget eller att vi vill ”unna” oss. Been there, done that! Hjärnan har svårt för uppskjuten belöning. Och i första hand bör du förstås scanna av andrahandsmarknaden.

Efter att din vardagsekonomi blivit bättre kan du skaffa en buffert om du inte redan har en. Lägg in en stående överföring varje månad till ett relativt lättillgängligt konto. Du har då pengar till tandläkaren, vid en ev arbetslöshet eller till något som går sönder i huset (om du äger ett). Här finns många bud på hur mycket man ska ha i buffert. Jag tänker 1-12 månaders utgifter beroende på din situation – till exempel om du bor i lägenhet eller hus, har a-kasseförsäkring, bil, hemmavarande barn eller dyra lån.

Efter buffert tänker jag investeringar på börsen. Har du lång tidshorisont, 7-10 år innan du ska använda pengarna, då har aktier/aktiefonder gett bäst avkastning hittills. Jag månadssparar på börsen men har tagit in mer ränteplaceringar som det ekonomiska läget ser ut nu. Men det avgjort viktigaste är att få koll på vardagsekonomin och sluta shoppa!

Träning och rörelse
Som jag skrev i förra inlägget är träning något som inte (längre) kommer naturligt för mig, utom möjligtvis i perioder. Rörelse som promenader och dylikt fungerar bra. Hur är det för dig? Just nu kör jag ett hemmaprogram med tabata från youtube men börjar redan tröttna… hur gör folk? Någon gymmänniska är jag inte heller. Jag skulle gärna gå på en del danspass här i närheten men skiftjobbet gör det svårt. Pulshöjande träning några gånger i veckan är något jag både måste och vill ta tag i. Återkommer angående den här punkten 🙂 Hoppas du fixar träningen bättre än mig.

Fars Dags-firande hos föräldrarna idag! Det känns skönt att de nu bor i lägenhet inför vintern. Snöskottningen begränsas till balkongen, de har bekanta i närheten och affären alldeles bredvid. Bara invänta julen.

Allt gott!

2 thoughts on “Är din livsstil hållbar? Del 2/2

  1. Åh. Jag tycker det är svårt med ekonomi. Visst, man kan leva snålt och billigt. Men har man bara tiotusen i CSN varje månad blir VARJE liten utgift så avgörande känns det som.

    1. Hej Astrid och tack för synpunkter! Jag tycker att tiotusen är en låg men okej inkomst om du inte har väldigt höga, fasta utgifter och/eller studerar i storstadsregionerna. Se det som en ”sparskola” tills du börjar jobba 😉 Kolla kontoutdraget en månad bakåt och se vad du lägger pengar på, går det dra in på något? Shopping och uteliv slukar pengar om det blir för ofta. Extrajobb är ett sätt att höja inkomsten om man orkar med det samtidigt som man studerar. Kram och lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggare gillar detta: